همه چیز درباره شیرینگ

امروزه در صنایع و کارخانجات مختلف موضوع بسته بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شیرینگ کردن در واقع نوع جدیدی از بسته بندی پرطرفدار می باشد.. shrink در انگلیسی به معنای کوچک کردن یا کشیدن می‌باشد و تلفظ صحیح این کلمه شیرینگ می‌باشد. با استفاده از دستگاه شیرینگ پک نایلونی مخصوص مستقیما بر روی یک محصول یا دسته ای از محصولات کشیده می شود. در این گونه بسته بندی ها چون کالا و محصول کاملا مشخص و قابل رویت است بسیار مورد پسند خریدار است.محصولات مختلف مانند بطری های نوشابه و آب معدنی، قوطی های اسپری، آبمیوه ها، دستمال کاغذی ،دستمال لوله ای و غیره به صورت بسته های شش تایی، چهارتایی و دوتایی روانه بازار می شود که با استفاده از این دستگاه توسط یک لایه شفاف نایلون بسته بندی می شوند. دستگاه هایی که برای این کار به کار گرفته می شوند از طریق حرارت و گرما عملیات شیرینگ کردن را انجام می دهند. این شیوه ی بسته بندی نسبت به بسته های مقوایی مقرون به صرفه است ، پروسه ی تولید و بهره برداری آن ارزان تر بوده، سرعت بسته بندی بالایی تر دارد ، بسته ها در مقابل آب و رطوبت کاملا مقاوم بوده و کالاها در کنار هم چیده و مرتب عرضه می شوند.

برای کسب اطلاع از قیمت دستگاه شیرینگ گواتر کنترل با شماره ۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید

دستگاه شرینک پک

نایلون شیرینگ

shrink در انگلیسی به معنای کوچک کردن یا کشیدن می‌باشد و تلفظ صحیح این کلمه شیرینگ می‌باشد. در دستگاه شیرینگ پک یک لایه روی کالا قرار می گیرد که از جنس پلاستیک می باشد که کل کالا را احاطه می کند و به نام های نایلون یا فیلم شیرینگ شناخته می شود. جنس این نایلون ها پلی وینیلیدین کلرید (PVC) ، پلی الفین (Polyolefin) ، پلی اتیلن و پلی پروپیلن در ضخامت، درجه شفافیت و اندازه های های مختلف می باشد. معمولا از دو ماده ی پلی اتیلن و پلی پروپیلن در بسته بندی های سنگین و از پی وی سی و پلی الفین برای بسته بندی های کوچک استفاده می شود. بر روی این سلفون ها می توان انواع طرح و نقش را پیاده کرد و با روش های مختلفی مانند فلکسو آن ها را چاپ و تولید نمود.

انواع دستگاه شیرینگ

دستگاه شیرینگ پک از لحاظ حرارت دهی به فیلم شیرینگ در دو نوع وجود دارد. که در هر کدام پروسه ی شیرینگ کردن متفاوت است و شامل شیرینگ پک تونلی و شیرینگ پک کابینی می باشند که در زیر به توضیح هر کدام می پردازیم.

شیرینگ پک تونلی

یکی از محبوب ترین و رایج ترین دستگاه ها، شیرینگ پک تونلی است که قابل استفاده در صنایع و کارخانجات کوچک و بزرگ می باشد. این دستگاه به شکل یک تونل طراحی شده است که کالا را  تکنولوژی خاصی بسته بندی می شوند. عملکرد این دستگاه به دو شیوه اتوماتیک و نیمه اتوماتیک قابل انجام است.

 شرینک پک تونلی و شیرینگ پک تونلی اتوماتیک

شیرینگ پک تونلی اتومات

زمانی که بخواهید خط تولید و بسته بندی خود را گسترش دهید باید از دستگاه شیرینگ پک تونلی اتومات استفاده کنید. سرعت بالای این دستگاه جزء مزایای آن به شمار می رود به طوری که در یک ساعت قابلیت شیرینگ کردن ۵۰۰ بسته را دارد. تولید گرما و حرارت در این دستگاه با استفاده از برق(المنت) یا حرارت شعله(گاز) است که نمونه ی گازی آن از لحاظ هزینه های انرژی مقرون به صرفه تر است. تیغه هایی که در این دستگاه استفاده شده است از جنس آلومینیوم آلیاژی با روکش گرانیتی می باشد که نسبت به سایش مقاومت بالایی دارد

نحوه عملکرد دستگاه شیرینگ پک تونلی اتومات

عملکرد دستگاه شیرینگ پک اتوماتیک به نحوی است که کالا ها و محصولات را با فیلم شیرینگمی پوشاند و سپس داخل تونل می گذارند، حرارت تولید شده در داخل این تونل عملیات بسته بندی را به بهترین نحو انجام می دهد. پروسه کار با دستگاه شیرینگ پک شامل چند بخش است که به ترتیب مراحل زیر یک محصول شیرینگ می شود.در مرحله اول محصول یا محصولات مورد نظر وارد قسمت دوخت خواهند شد. در این مرحله تیغه دوخت باعث نگه داشتن فیلم به دور محصول می شود‌ تا محصول را وارد بخش بعدی کند.

دوختی که در پروسه شیرینگ کردن انجام می شود به دو صورت سیمی یا آلومینیومی می باشد که نوع دوخت با توجه به محصول انتخاب می شود و کاربرد و قیمت متفاوتی دارد. فیلم های شیرینگ با عبور کالا یا محصول از تونل حرارتی و انتقال دما به آن ها کشیده و جمع خواهند شد. نیروی مورد نیاز این دستگاه ممکن است از طریق انرژی برق یا گاز باشد و دمای آن به ۱۸۰ درجه سانتی گراد خواهد رسید. برای سرد کردن در مراحل پایانی از فن های خنک کننده استفاده می شود که در انتهای دستگاه تعبیه شده و با جریان هوا، شیرینگ جمع شده روی محصول را خنک و منقبض می کند. برای مشاهده فیلم دستگاه به صفحه شیرینگ تونلی گواتر کنترل مراجعه کنید.

برای کسب اطلاع از قیمت دستگاه شیرینگ گواتر کنترل با شماره ۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید

شیرینگ پک تونلی نیمه اتومات

در کارخانه ها و تولیدی های کوچک از دستگاه شیرینگ پک تونلی نیمه اتوماتیک استفاده می شود چون با استفاده از این دستگاه می توان محصولاتی مانند بطری های پت و کارتن ۶تای کوچک و شیشه های آب و نوشیدنی را بسته بندی کرد. در دستگاه ۲ عدد رول نایلون شیرینگ وجود دارد که می تواند در عرض یک ساعت ۴۰۰ بسته را بسته بندی نماید‌.

دستگاه شرینگ پک جک پارویی و شیرینگ پک کابینتی

دستگاه شیرینگ کابینی

این دستگاه برخلاف مدل تونلی بیشتر برای محصولات کوچک کاربرد دارد. این دستگاه بیشترین کاربرد را در محصولاتی از قبیل بسته بندی گوشت و مرغ ، بسته بندی غذاها در کترینگ ها، بسته بندی ادویه جات، بسته بندی موبایل و لوازم جانبی آن‌، بسته بندی تخم مرغ، بسته بندی دارویی و ماسک، بسته بندی لوازم بهداشتی و شوینده، بسته بندی شکلات شیرینی و گز، بسته بندی زرشک و زعفران، بسته بندی کتاب و CD و غیره می باشد. این دستگاه به گونه ای طراحی می شود که اپراتور بتوانند به راحتی آن ها را نصب و راه اندازی کنند. عملکرد این دستگاه به نحوی است که ابتدا باید رول سلفون در جای مخصوص قرار داده شود. باید توجه داشته باشید که قسمت برش داده شده ی سلفون باید به طرف اپراتور باشد. سپس سلفون حرارتی را روی سینی دستگاه ‌می کشید. تنظیمات دستگاه از قبیل درجه حرارت و زمان شیرینگ متناسب با نوع بسته بندی مورد نظر و نوع سلفون حرارتی انتخاب می شود و در ادامه محصول در داخل سلفون فرم داده می شود. پس از این مرحله درب مگنتی کابینت بسته شود تا عمل شیرینگ انجام شود. در این محفظه توسط المنت برقی، حرارت مورد نیاز برای انقباض فیلم شیرینگ تامین می گردد بعد از چند ثانیه وقتی کار دستگاه به اتمام برسد به صورت اتوماتیک درب آن باز می شود و اپراتور محصول بسته بندی را برمی دارد.

مزایای دستگاه شیرینگ پک کابینی: به طور کلی دستگاه شیرینگ پک دارای مزایایی از جمله محافظت از محصول بسته بندی در برابر عوامل محیطی همچون آب، گرد و غبار، قابلیت دسته بندی کالاهای کنسرو شده و نوشیدنی، افزایش ایمنی محصول، ایجاد بسته بندی های ترکیبی، جلوگیری از تخریب و دستکاری محصول، راحتی در حمل و جابه جایی، سازگاری با محیط زیست، بالا بردن طراوت و افزایش ماندگاری محصولات غذایی می باشد.

دوخت دستگاه L شکل است و سرعت و خروجی بیشتر و مطلوب تری دارد و برای بسته بندی مکعبی گزینه ی مناسبی است.
از آنجا که هوای این دستگاه یکنواخت است عملیات سلفون کشی منظم انجام می شود و بسته بندی نهایی زیبا و شکیل تر است.
همزمان بودن عملیات دوخت و شیرینگ یکی از مزایای برتر این دستگاه می باشد که به افزایش سرعت شیرینگ کردن نسبت به روش های دستی و سشوار صنعتی می باشد. (کاربرد سشوار صنعتی چیست؟ ازسشوار صنعتی برای شیرینگ کردن محصولاتی استفاده می کنند که عمدتا حجم بزرگ و تعداد تولیدی کمی دارند، بعد از قرار دادن پلاستیک شیرینگ بر روی محصول با استفاده از سشوار آن را حرارت می دهند تا محصول مورد نظر شیرینگ شود)

برای کسب اطلاع از قیمت دستگاه شیرینگ گواتر کنترل با شماره ۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید

دستگاه شیرینگ پک جک پارویی

برای بسته بندی انواع کارتن و جعبه ،بسته بندی شیشه، بسته بندی قوطی های فلزی رنگ و گالن، بسته بندی آب رادیاتور و غیره از دستگاه شیرینگ  پک مدل جک پارویی استفاده می شود زیرا این دستگاه قادر است تمام این محصولات را یکجا بسته بندی کند.این جک برای هدایت کالاهایی که باید به صورت چند تایی در کنار هم شیرینگ شوند به کار گرفته می شود. شرینگ دارای جک پارویی از یک فیکسچر در قسمت ابتدای دستگاه بهره مند می باشد که از سیستم جک پنوماتیک برای محرک آن استفاده می شود، این فیکسچر در جهت ردیف کردن انواع قوطی یا بطری در تعداد مختلف برای پک کردن استفاده می شود

عملکرد دستگاه شیرینگ پک جک پارویی: در ابتدا اپراتور بطری یا ظروف مخصوص این مدل شیرینگ که نیاز به جک پارویی دارد را در داخل فیکسچر پارویی دستگاه قرار می دهد و با فشردن پدال توسط اپراتور جک پارویی عمل کرده و محصول چیده شده را به زیر تیغه دوخت برده و پروسه دوخت به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به فشردن پدال یا شاسی مجدد انجام می گیرد. با قرار دادن محصول بعدی و انجام دوخت آن، کارتن یا محصول قبلی به داخل کوره رفته و شیرینگ صورت می گیرد، پس از خروج محصول از داخل کوره نایلون آن که حالت نرم و نزدیک به ذوب دارد به کمک فن خنک کننده ی تعبیه شده در انتهای دستگاه کاملا جذب محصول شده و بسته بندی یا به اصطلاح شیرینگ محصول نهایی صورت می گردد.

دستگاه شیرینگ
کاربرد دستگاه شیرینگ

دستگاه شیرینگ پک با توجه به کاربردهای عظیمی که در صنایع دارد همواره جزء دستگاه های ارزان و پرمصرف در حوزه ماشین آلات بسته بندی محسوب می شود. کاربرد اصلی shrink packaging machine در کشیدن روکش از جنس پلاستیک شفاف و نازک به دور کالاها خلاصه می شود.

در گذشته که خبری از بسته بندی های اختصاصی و ویژه نبود بسیاری از کالاها در جریان حمل و نقل، عرضه و فروش دچار خسارت می شدند و عملا ضرر و زیان زیادی به کارخانجات وارد می شد.امروزه صنایع مختلف غذایی و تولیدی توجه ویژه ای به بسته بندی تولیدات خود دارند و نیاز بازار بر عرضه محصولات با کیفیت بالا در بسته بندی شکلیل کاملا ملموس است. لذا صنایع مختلف با تهیه دستگاه های بسته بندی مدرن سعی در افزایش کیفیت محصولات خود دارند. معمولا سازندگان این دستگاه ها استانداردهای لازم را در فرآیند ساخت آن در نظر می گیرند و دستگاه طوری طراحی می شوند که فرآیند حرارت دهی برای شیرینگ کردن بر روی کیفیت نهایی محصول تاثیر منفی نگذارد و فقط بسته بندی را به شیوه ی بهتری انجام دهد.

بیشترین کاربرد این دستگاه در صنایع مواد غذایی می باشد‌، صنایعی که بسته های کوچک و بزرگ مواد غذایی را عرضه می کنند و تلاش می کند که کیفیت بسته بندی تا زمان عرضه حفظ شود و محصول نهایی به شیوه ی بهتر و تمیزتری به دست مشتری برسد.د ر صنایع تولید شوینده های بهداشتی، تولید لوازم پزشکی و دارویی، نوشیدنی ها و خوراکی ها، مواد پروتئینی، ظروف یکبار مصرف و غیره همگی از دستگاه شیرینگ پک استفاده می کنند.

کلام آخر

شیرینگ کردن در واقع جزء بسته بندی ثانویه می باشد. کالاها و محصولات از قبل با یک بسته بندی اختصاصی و با کیفیت بسته بندی شده اند مثلا آب معدنی که درون بطری های استاندارد بسته بندی شده و پک های ۶ تایی و ۱۲ تایی آن به صورت شیرینگ بسته بندی می شود تا انبارداری و حمل و نقل آن آسانتر شود و بطری ها تا زمان رسیدن به دست مشتری ظاهر تمیز و بهداشتی خود را حفظ کنند.

در این مقاله با شیرینگ کردن محصولات به عنوان بخش مهمی از بسته بندی آشنا شدیم. هم چنین مزایا شیرینگ و انواع دستگاه های شیرینگ پک را بررسی کردیم.
صنایع بسته بندی گواتر کنترل  با عرضه دستگاه شیرینگ تونلی با کیفیت خود همواره رضایت مشتریان را در راس کار خود قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با GCPACK تماس بگیرید.

برای کسب اطلاع از قیمت دستگاه شیرینگ گواتر کنترل با شماره ۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

*

code