بسته بندی سبز یا دوستدار محيط زيست | گواتر کنترل

بسته بندی سبز یا دوستدار محيط زيست

امروزه پیشرفت و توسعه فناوری در جهان بر همه ی فعالیت های انسان تأثیر گذار بوده و شیوه زندگی مردم نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است. این پیشرفت ها منجر به تغییراتی در عادات مصرف و تهیه مواد غذایی شده است که نتیجه سبب ایجاد فرآوری و تکنیک های بسته بندی خلاقانه و نوین گردیدهاست.

بسته بندی یکی از حساس ترین و تعیین کننده ترین مراحل عرضه و مصرف کالا می باشد. و می تواند عامل تمایز از رقبا و نوعی مزیت رقابتی باشد. بسته بندی سبز که بسته بندی سازگار با محيط زيست نيز ناميده مي شود.به نوعي از بسته بندي اشاره دارد که با محيط زيست و سلامت انسان سازگار بوده و مي تواند همسو با توسعه پايدار، مجدا مورد استفاده قرار گرفته و بازيافت شود.بسته بندی سبز یا دوستدار محيط زيست، بسته بندی است که علاوه بر پيدا کردن موازنه اي بين حفاظت از محصول، تامين رضايت بازار مصرف و الزامات قانوني بايد تا حدلازم از مواد کمتري استفاده نمايد.

توليد کنندگان سعي مي کنند با نوآوري و طراحی زیبا در بسته بندی، برای محصولات خود تمايز در بازار ايجاد نموده و رقابت کنند. از طرفي تقاضا براي بسته بندی که از منابع قابل بازیافت گرفته باشد و يا زيست تخريب پذير باشد به سرعت در حال افزايش است.

امروز رقابت براي توسعه مواد مقرون به صرفه که مي تواند در بازار عرضه داراي اعتبار سبز بوده و کارايي بسته بندی هاي متعارف را نيز داشته باشد. گسترش یافته و بسياري از توليد کنندگان در حال حاضر به دنبال جايگزين بسته بندی ای هستند. که نه تنها عملکرد آن بهتر و هزينه مواد متعارف آن کمتر باشد، بلکه تاثيرات زيست محيطی آن نيز بسيار کم باشد.

بسته بندی دوستدار محيط زيست

هدف از بسته بندی سبز چیست؟

هدف از بسته بندی سبز، بهبود استفاده مجدد از مواد بسته بندی، کاهش مصرف منابع و کاهش آلودگی زباله ها به محيط زيست مي باشد.
بطور کلي بسته بندی سبز بايد معاني زير را دارا باشد:

  • کاهش مواد بسته بندی: بسته بندي سبز به معني تلاقي حفاظت، راحتي، بازاريابي و ديگر توابع از شرايط مي باشد. و بايد حداقل متوسط از ميزان بسته بندی باشد.
  • استفاده مجدد و يا بازيافت بسته بندی بايد آسان باشد. از طريق استفاده مکرر و يا بازيافت زباله. با کمک  محصولات بازيافتي تولید کمپوست و اقدامات ديگر براي بهبود خاک صورت می گیرید. با این کار نه تنها محيط زيست آلوده نشده بلکه استفاده کامل از منابع صورت مي گيرد.
  • تخريب زباله هاي بسته بندی منسوخ شود:به منظور تشکيل نشدن يک زباله دائمي و بازيافت نکردن زباله هاي بسته بندي براي از بين بردن فساد و در نتيجه دستيابي به هدف بهبود خاک، کشورهاي صنعتي جهان به اهميت توسعه استفاده از تخريب بيولوژيکي و يا نوري از مواد بسته بندي پي بردند.
  • مواد بسته بندي بايد غير سمي براي انسان بوده و آسيب هاي بيولوژيکي نيز نداشته باشد: مواد بسته بندی نبايد حاوي مواد سمي باشد و يا اينکه محتواي مواد سمي بايد در استانداردهاي مربوطه کنترل شوند.
  • بسته بندی محصولات در طول چرخه زندگي خود، نبايد محيط زيست را آلوده کرده و يا باعث آلودگي شود: محصولات بسته بندي از دستيابي به مواد خام گرفته تا پردازش مواد، توليد محصولات، استفاده از محصول، بازيافت زباله، و در نهايت درکل فرايند زندگي خود، خطرات انساني و زيست محيطي را مد نظر مي گيرند.

بسته بندی سبز

گسترش بسته بندی سبز در دنيا

مسائل زيست محيطي از قبيل بدتر شدن انتشار کربن، کمبود منابع طبيعي، همراه با افزايش آگاهي سلامتي و همچنين اهداف کاهش زباله، باعث رشد نوآوري هاي بسته بندی سبز شده است. در اين مطالعه مصاحبه اي نيز با ۱۰۰۰ نماينده از شرکت ها صورت گرفت. حدود ۴۵ درصد از توليد کنندگان بيان کردند. که آنها به آرامي پذيراي استفاده از تکنولوژيهاي بسته بندی قابل بازيافت و مواد سبک سازگار با محيط زيست و استفاده از روش هاي مقرون به صرفه براي کمک به افزايش آگاهي مصرف کننده مي باشند.


۷درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که آنها به تدريج استفاده ازکيسه هاي پلاسيتکي غير قابل تجزيه را کاهش داده اند، آن ها همچنين به دنبال حمايت از فروشگاههاي بقالي، فروشندگان ميوه و سبزيجات و دستفروشان به منظور ترويج استفاده از کيسه هاي کاغذي به جاي نوع پلاسيتکي آن مي باشند.

به عنوان مثال پيشتر شرکت هاي هندي در پاسخ به افزايش آگاهي مصرف کننده از محيط زيست و اولويت براي بسته بندی به سمت بسته بندی سازگار با محيط زيست روي آوردند. مطالعات انجام شده در اين کشور نشان مي دهد که بخش بسته بندی پايدار با متوسط نرخ ۲۵%، در مقابل رشد سالانه ۲۰% در کل صنعت بسته بندی در حال رشد است

کلام آخر

بسته بندی به نوعی یک فرصت اشتغال و یک کمک کننده مهم جهت ارتباط با مشتری (CRM) و اثر بخشی بمنظور انتقال پیام به خریدار می باشد.
امروزه توليد بسته بندی سبز کارآمدتر و گسترده تر شده است. بنابراين آن دسته از توليد کنندگان که مي خواهند به مشتريان محصولات سازگار با محيط زيست را عرضه کنند، نيازي نيست که نگران هزينه هاي بالاي آن باشند زیرا بسته بندی سبز مي تواند از مزيت رقابتي تولید کنندگان محسوب شود.  صنایع بسته بندی گواتر کنترل با برند (GCPACk) پیشرو در تولید و عرضه ماشین آلات بسته بندی تمام اتوماتیک پاسخ گویی کلیه نیاز های صنعت بسته بندی می باشد، کیفیت و قیمت باورنکردی را از ما بخواهید.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با دو دهه تجربه، بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه می باشد.
برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

 

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

چاپ بسته بندی

دانستنی های حیاتی چاپ بسته بندی | گواتر کنترل

طرح و چاپ بسته بندی مواد غذایی که مصرف می‌کنی، چقدر در نتیجه انتخاب شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *