نکات طلایی در بسته بندی روغن | گواتر کنترل

روغن‌ها از مواد خوراکی پرمصرف در سراسر جهان هستندو بستگی به نوع مصرف آن انواع مختلفی دارند. بسته بندی روغن از نظر سلامتی و بهداشت حائز اهمیت است. عوامل متعددی سبب فساد روغن‌ها می‌شوند. یک بسته بندی مناسب باید سعی کند تمامی این عوامل موثر در فساد روغن رو حذف کرده یا به حداقل برساند. در ادامه به بحث انواع روغن، بسته بندی روغن، دلایل و نکات مهم در انجام بسته بندی می‌پردازیم.

نکات طلایی دربسته بندی باروغن

انواع روغن

روغن کنجد: در جامعه امروزی روغن دانه کنجد به طور گسترده برای پخت و پز استفاده می‌شود. روغن کنجد که از دانه‌های کوچک کنجد گرفته می‌شود، بمبی از آنتی‌ اکسیدان‌ها است.این روغن برای سلامتی بسیارمفیداست. می‌توانید روغن کنجد را روی سالادتان بریزید و ازخوواص بی نظیر آن بهره ببرید.

روغن زیتون: روغن زیتون پرطرفدارترین روغن در بین افرادیست که می خواهند تغذیه سالم تر داشته باشند. روغن زیتون انواع مختلفی دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. روغن زیتون بکر: این نوع روغن از میوه درخت به دست می آید. روغن زیتون بکر تحت شرایط خاص که منجر به تغییری در ساختار تری گلیسیریدهای روغن نشود، حاصل می شود.
  2. روغن زیتون بکرخوب: از نظر عطر و طعم مناسب مصرف است و حاوی کلیه خواص و مواد مغذی میوه زیتون است.
  3. روغن زیتون تصفیه شده: این روغن از تصفیه زیتون بکر به دست می آید و در ایران معروف به روغن (بی بو) است. در صورت مصرف متعادل، LDL (چربی بد) را کاهش می دهد، بدون اینکه میزان HDL(چربی خوب) را تغییر دهد. درنتیجه نسبت HDL به LDL رابهبود می بخشد که برای سلامتی بدن مفید است.

روغن آفتابگردان: روغن آفتابگردان سال‌ها به عنوان روغن پخت‌ و پز، مورد استفاده قرار گرفته است. روغن آفتابگردان منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۶ و یکی از تامین کننده های ویتامین E بدن است.  همچنین به‌دلیل داشتن خواص نرم کنندگی، در فرمول‌های آرایشی نیز کاربرد دارد. ترکیب مغذی این روغن، آن را به یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای مصرف خوراکی و استفاده برای پوست و مو تبدیل کرده است.

روغن پالم: روغن پالم در بین روغن های گیاهی در رده آخر قرار دارد و به دلیل داشتن میزان بالای چربی های اشباع شده برای مصرف بعد از تمام روغن های گیاهی دیگر توصیه می شود. روغن پالم مقاومت خوبی در مقابل عوامل اکساینده دارد و به دلیل اینکه سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است یک روغن مطلوب برای سرخ کردن محسوب می شود.

عوامل ایجاد کننده فساد در روغن‌های خوراکی

هر محصول غذایی نیاز به بسته بندی مناسب دارد. روغن‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به عنوان مثال برای آنکه بدانید بهترین بسته بندی روغن زیتون یا موثرترین بسته بندی روغن کنجد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، ابتدا باید عواملی که سبب فساد آن روغن می‌شوند را بشناسید. عوامل متعددی بر فساد روغن‌ها نقش دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

اکسیژن: اکسیژن سبب اکسیداسیون و تشکیل پراکسیدها و هیدروپراکسیدها و در نهایت کتون‌ها و آلدهیدها می‌شود. این موارد باعث می‌شوند روغن بوی بدی از خود منتشر سازد. واکنش‌های نام برده در حضور نور و گرما شدت و سرعت بیشتری می‌یابند. هر چربی یا روغن با توجه به اینکه اسیدهای چرب آن چه ترکیبی دارند، درجه متفاوتی از حساسیت به اکسیداسیون دارد. روغن‌هایی که درجه بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع دارند از جمله آفتابگردان، سویا و گلرنگ احتمال ترشیدگی اکسیداتیو بیشتری دارند. در مقابل روغن‌های دارای درجه زیادی از اسیدهای چرب اشباع شده، کمتر مستعد ترشیدگی اکسیداتیو هستند.

رطوبت: رطوبت از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در فساد روغن‌های خوراکی محسوب می‌گردد. حتی میزان بسیار کم و ناچیزی از رطوبت نیز می‌تواند شرایط فساد روغن را فراهم آورد. بیشترین تاثیر رطوبت بر روغن‌های است که سطوح بالایی از اسیدهای چرب اشباع دارند. باید دقت نمود بسته بندی روغن به‌گونه‌ای باشد که رطوبت از طریق درزها یا بدنه بسته بندی به درون آن ورود پیدا نکند.

نور و گرما: از دیگر عوامل موثر بر فساد روغن‌های خوراکی، نور و گرما هستند. یک بسته بندی مناسب و موثر، از رسیدن نور به روغن جلوگیری می‌کند.

بسته بندی روغن

بسته بندی روغن

بسته بندی مواد خوراکی از نظر بهداشت و نگهداری اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد. امروزه بسته بندی مواد خوراکی از جمله روغن ‌توسط دستگاه ‌انجام می‌شود. دستگاه بسته بندی روغن حیوانی یا دیگر روغن‌ها طوری طراحی شده‌اند که نیاز به دخالت دست را  به حداقل رسانده یا کاملا حذف کنند تا محصول به‌طور کاملا بهداشتی درون بسته بندی قرار بگیرد و به دست مشتری برسد.

بسته بندی روغن از نظر مصرف کنندگان ابتدا باید قیمت مناسب، قدرت محافظت کنندگی عالی داشته باشد. در درجه بعد، جذابیت بسته بندی است که از نظر مصرف کنندگان اهمیت دارد. در آخرین مرحله از بسته بندی لازم است سری ساخت، تاریخ انقضا، تاریخ تولید و قیمت را توسط دستگاه تاریخ زن یا دستگاه جت پرینتر روی بسته بندی ثبت کرد.

برای مصارف وسیع معمولا روغن‌های نباتی جامد هیدروژنه و مارگارین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روغن‌ها در حلب‌های بزرگ، کیسه‌های پلاستیکی ضخیم و شبکه‌های فولادی بسته بندی می‌شوند. این روغن‌ها برای ماندگاری نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و تنها باید در محیطی خشک و سرد و به دور از مواد معطر نگهداری شوند.

دستگاه بسته بندی روغن زیتون

روغن زیتون از طریق خرد کردن دانه های زیتون و جدا سازی چربی آن با روش های مکانیکی تولید می شود. این روغن گیاهی دارای کمترین تغییرات شیمیای بوده و سرشار از چربی ها اشباع نشده می باشد . روغن زیتون برای سلامتی انسان بسیار مفید است.

از دستگاه پرکن مایع برای پر کن بطری های مخصوص روغن زیتون استفاده می شود. دستگاه بسته بندی روغن زیتون از استیل ساخته شده ، لذا در هنگام تماس  دستگاه با روغن، محصول دچار تغییر رنگ و بو نخواهد شد.لذا کیفیت محصول نهایی کاملا ارگانیک خواهد بود. تمامی فرآیند پر کردن تا درب بندی و بسته بندی بطری ها، به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست صورت می گیرد.

لذا از نفوذ هر نوع آلودگی به درون بسته بندی روغن جلوگیری می شود. دستگاه پرکن مایع به طور متوسط در هر ساعت، ۸۰۰ بطری های تیره رنگ و قوطی هایی از جنس PET را ابتدا پر نموده و به صورت کاملا اتوماتیک بسته بندی می کند. علاوه بر این، دستگاه امکان برچسب زدن بر روی بطری ها را نیز دارد.

نکات مهم در بسته بندی روغن

  1. تا جای ممکن باید اکسیژن را از روغن دور نگه داشت. وجود اکسیژن در روغن سبب تشدید فساد اکسیژنی می‌گردد.
  2. ظرف بسته بندی روغن مایع باید تا جای ممکن کوچک باشد. ظروف کوچک اکسیژن کمتری در فضای خالی خود دارند و از فساد روغن جلوگیری می‌کنند.
  3. بسته بندی روغن مایع باید غیر شفاف باشد. به طوریکه روغن درون آن به راحتی مشاهده نشود. البته برخی از بسته بندی‌های روغن شفاف هستند. این بسته بندی‌ها از جنس PET و پلی اتیلن هستند که دارای سیستم کریستالیزاسیون است. این مواد از ورود نور آفتاب به درون بسته بندی جلوگیری می‌کنند. در نتیجه هیچ خطری متوجه روغن و سلامت مصرف کننده نیست.
  4. برای بسته بندی روغن از ظروف پلاستیکی PVC و پلی استایرن استفاده نکنید. این بسته بندی‌ها بر مواد غذایی درون خود تاثیر می‌گذارند. وزارت بهداشت نیز استفاده از بسته بندی‌های پلی استایرن و PVC را برای مواد بالای ۶۵ درجه سانتی گراد ممنوع ساخته است.

 

نکات مهم بسته بندی روغن

نکات مهم در حمل روغن

در جابه‌جایی و حمل روغن پیش از بسته بندی باید از این موارد دوری نمود:

  • ورود هوا به درون روغن به علت هم زدن نادرست روغن در تانک نگهداری
  • قرار گرفتن چربی مایع در مجاورت هوا یا نور
  • مکش هوا به داخل

دمیدن هوا درون خطوط لوله باعث می‌شود حباب‌های هوا از درون روغن نگهداری شده درون تانک عبور کنند.

سخن آخر

انواع روغن‌های خوراکی در سراسر جهان و در غذاهای گوناگون استفاده می‌شوند. عوامل متعددی نظیر رطوبت، گرما، نور و اکسیژن سبب فساد روغن می‌شوند. بسته بندی روغن باید به گونه‌ای باشد که از رسیدن عوامل فسا دآور به روغن جلوگیری کرده یا آن‌ها را به حداقل برساند. امروزه بسته بندی مواد غذایی از جمله روغن‌ها با دستگاه‌های پیشرفته صورت می‌گیرد. کارگاه‌ها، مشاغل خانگی و کارخانجات با توجه به نیاز و حجم تولیدی خود مناسب‌ترین دستگاه بسته بندی را انتخاب و خریداری می‌نمایند.

ما در صنایع بسته بندی گواتر کنترل با برند (GCPACk) انواع دستگاه های بسته بندی را با خدمات پس از فروش مستمر برای صنعت مواد غذایی تولید و عرضه می نماییم. کیفیت دستگاه های بسته بندی ما را از برند های ایرانی مانند کاله، مینو، چی توز، پگاه، ستاک، میهن، رامک، اَوه، مینو، آیدین، نارمک، شیرین عسل، گرجی، لینا و … بپرسید.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با دو دهه تجربه، بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه می باشد.
برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

 

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

بسته بندی میوه

بسته بندی میوه خشک | چیپس میوه

در میان تنقلات و میان وعده های خوراکی امروزه میوه خشک (چیپس میوه) به عنوان …