بسته بندی ضد میکروبی چیست؟ | گواتر کنترل

بسته بندی ضد میکروبی چیست؟

بسته بندی ضد میکروبی چیست و چه کاربردی دارد؟ موضوع مهمی که در این بسته بندی مورد توجه است بالا بردن طول عمر مواد غذایی است. از قدیم تا به حال از انواع مختلف بسته بندی جهت دستیابی به  این هدف استفاده شده است. در سال های اخیر گرایش به کمتر کردن پروسه تولید محصولات غذایی، حفظ و نگهداری دراز مدت محصولات غذایی و جلوگیری از انتشار بیماری های حاصل از غذا سبب شده که بسته بندی ضد میکروبی افزایش چشمگیری یابد. در این روش پیشگیری از نمو میکروارگانیسم ها و بکارگیری از مواد ضد میکروبی در بسته بندی مواد غذایی و بکارگیری از بیوپلیمرها در ساخت مواد بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربرد های نهانی این روش ساخت بسته بندی های هوشمند دارای مواد ضد میکروبی است‌.

هوشمند کردن بسته بندی ضد میکروبی چیست؟

بسته بندی هوشمند گونه ای بسته بندی است که افزون بر داشتن خاصیت عایق بندی بسته بندی ها با تحول شرایط بسته بندی سبب حفظ و بهبود امنیت، دوام، ماندگاری و یا وضعیت حسی محصولات غذایی می شود. و در حین حال سطح کیفی محصولات غذایی را به صورت کامل حفظ می کنند. این نوع بسته بندی با افزودن مواد فعال تولید می شود. عناصر ضد میکروبی بکار برده شده در بسته بندی ضد میکروبی با کم کردن رشد میکروارگانیسم ها، افزایش مدت زمان فاز تعویقی آنها، یا خنثی کردن و تخریب میکروب ها سبب بالا بردن دوام مواد غذایی می شوند.

بسته بندی ضد میکروبی

عملکرد سیستم های بسته بندی ضد میکروبی

عملکرد سیستم های بسته بندی ضد میکروبی معمولا به چند صورت می باشند که عبارتند از:

  • رها سازی: رها سازی سبب می شود عوامل ضد میکروبی به داخل مواد غذایی یا به محیط اطراف درون بسته بندی بروند و بدین جهت از نمو میکروارگانیسم ها ممانعت می کنند.
  • جذب کنندگی: این نوع سیستم، عوامل مهم رشد میکروبی را در مواد غذایی از بین می برد و بدین شکل از نمو میکروارگانیسم ها پیشگیری می کنند.
  • تثبیت شده: از عملکرد سیستم بسته بندی ضد میکروبی می توان تثبیت شده را نام برد. این مورد در بخشی که قوانین، اجازه ورود عوامل آنتی میکروبی را به مواد غذایی نمی دهند و با برقراری پیوند شیمیایی میان عوامل آنتی میکروبی و ترکیب شیمیایی مواد بسته بندی، بکار برده می شود.

مواد آنتی میکروبی موجود در بسته بندی ضد میکروبی

  • اسید های آلی و نمک های آنها: این نوع اسید حاوی اسید پروپیونیک، اسید استیک، اسید مالیک، اسید سوربیک، اسید لاکتیک، اسید بنزوئیک، سوربات ها و پارابن ها می باشند. معمولا اکثر این اسید ها در فراورده های تخمیری یا در گیاهان یافت می شوند، با این حال آنها بیشتر به شیوه شیمیایی سنتز شده و در گروه مواد نگهدارنده شیمیایی واقع می شوند.
  • باکتریوسین ها: این مجموعه جز مواد ضد میکروبی می باشند. که در طول تخمیر به وسیله بعضی از میکروارگانیسم ها ایجاد می شوند و اغلب از جنس پپتید می باشند. از معروف ترین باکتریوسین ها می توان به ناتامایسین و نایسین اشاره کرد. افزون بر این دو مورد لاکتی سین و پدیوسین هم بدین منظور استفاده می شوند. نایسین یک تلفیق پپتیدی می باشد که با پیوستن به غشای باکتریهای گرم سبب می شود. در غشا حفره ایجاد شده و سبب نشت غشا نسبت به ورود و خروج مواد و یون ها می شود.
  • آنتی اکسیدان ها: از دیگر مواد بکار برده شده در بسته بندی ضد میکروبی می توان به آنتی اکسیدان ها یا جاذب های اکسیژن اشاره کرد. این نوع مواد سبب ممانعت از نمو میکروب ها مخصوصا کپک ها می شوند. این مواد ضد میکروبی برای ایجاد وضعیت بی هوازی داخل بسته بندی جای داده شده است. و بدین صورت مواد غذایی را از فاسد شدن حفظ می کند. افزون بر این مواد یک سامانه مهارکنندگی چند بخشی مانند کیسه های جذب کننده اکسیژن جهت کم کردن تراکم اکسیژن داخل بسته بندی می تواند بکار برده شود.

بسته بندی ضد میکروبی با نانو ذرات نقره

بسته بندی ضد میکروبی با نانو ذرات نقره

پژوهشات صورت گرفته در خصوص بسته بندی ضد میکروبی حاکی از آن است که بعضی از پلیمر ها می توانند سبب وارد شدن تلفیقات یون ها و نانو ذرات به محصولات غذایی بر پایه آب شود. ولی تا به امروز معلومات اندکی در خصوص نحوه تعام بسته بندی ها با مواد غذایی عرضه شده است.

معمولا در مواد غذایی بعضی از تلفیقات قندی موجود می باشند. که می توانند یون های نقره را مبدل به نانو ذرات زیان بخش برای انسان کنند، در این صورت محققان تحقیقاتی را انجام داده اند که نشان می دهد به چه صورت مواد موجود در محصولات غذایی شیرین در ایجاد این نانو ذرات های زیان بخش نقش بسزایی داشته اند .

پژوهشگران آزمایش انجام دادند یا یفمهند آیا نقره مایع در مواد غذایی ترکیب می شود یا خیر؟ نقره را به بر اساس نشاسته به مواد غذایی متنوع نظیر آب میوه ها، نوشابه، شیر و ماست اضافه نمودند. و این مواد را در محلی با گرمای ۱۰۴ درجه فارنهایت به مدت زمان ۱۰ شبانه روز قرار دادند. تا بدین صورت بتوانند مواد غذایی بسته بندی شده را شبیه سازی کنند.

در هنگام بکارگیری ظرف های کاغذی بازیافت پذیر در محصولات بالا، ساختار های نانو تشکیل داده شد. و گروه پژوهشگران ایجاد نانو ذرات را با چشم بررسی کردند. سیترات ها، چربی ها و محلول های قندی نشاسته دار در خود، نانو ذرات داشتند، در صورتی که محلول های اسیدی در آغاز توده نقره ای ایجاد می کردند. اما در طی زمان این توده های نقره ذوب می شدند. در نتیجه استفاده از نانو ذرات نقره برای گروه اول یعنی سیترات ها، چربی ها و محلول های قندی نشاسته دار در ظرف های کاغذی بازیافت پذیر مناسب بوده و باعث ضد میکروبی شدن بسته بندی ها می شود.

کلام آخر

بسته بندی ضد میکروبی محصولات غذایی یکی از پرکاربردترین انواع جعبه بندی هوشمند می باشد. در این مبحث شما را با این نوع بسته بندی کاربردی، مواد بکار برده شده در آن، عملکرد سیستم بسته بندی ضد میکروبی و خیلی موارد دیگر به صورت کامل آشنا کردیم، از اینکه با ما تا پایان این مطلب همراه بودید سپاسگذارم. صنایع بسته بندی گواتر کنترل با برند GCPACK مبتکر در تولید انواع ماشین آلات بسته بندی در ایران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با دو دهه تجربه، بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه می باشد.
برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

چاپ بسته بندی

دانستنی های حیاتی چاپ بسته بندی | گواتر کنترل

طرح و چاپ بسته بندی مواد غذایی که مصرف می‌کنی، چقدر در نتیجه انتخاب شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *