آشنایی با تاریخچه بسته بندی| گواتر کنترل

تاریخچه بسته بندی

آیا از تاریخچه بسته بندی چیزی می دانید؟ تاریخ نشان داده است که در ابتدای تمدن بشری نیاز به بسته بندی مواد غذایی نبود. بلکه مردم برای به دست آوردن غذا از محلی به محل دیگر می رفتند. تا زمانیکه پناهگاه های دایمی برای خود پیدا کردند.

در چنین شرایطی ناچار بودند غذا را از محل های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند. این نیاز باعث شد که اولین انواع بسته بندی نظیر کدوهای خشک شده، صدف ها، برگ ها، پوست حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند.برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن یا دوغ از پوست حیوانات استفاده می شد. از شاخ حیوانات برای حمل و نقل و ذخیره غذا و محصولات کشاورزی استفاده کردند.(هنوز در مناطق استوایی از بامبو برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده می شود)

ظهور انقلاب صنعتی و فوران کالاهای گوناگون صنعتی، تحول اساسی در نظام تولید ایجاد کرد. توسعه بسته بندی سبب مستقل شدن این صنعت از سایر صنایع شد. رفته رفته رقابت و نیاز سبب گردید که صنعت بسته بندی سهمی قابل توجه از بودجه های شرکت های تولیدی را به خود اختصاص دهد.

تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی

تاریخچه و سیر تکاملی بسته بندی با مقوا و کاغذ به تاریخچه ساخت کاغذ بر می گردد. اگرچه چوب و محصولات فرعی دیگر آن از دیر باز در خدمت بشر بوده، ولی بسته بندی به صورت مقوایی و کاغذی پس از پیدایش کاغذ به وجود آمد و روند تکمیلی خود را تاکنون به سرعت طی نموده است.

اولین بار سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان قدیم که در آن زمان یکی از تمدن های پیشرفته محسوب می شدند. برای نوشتن از پاپیروس (Papyrus) استفاده می کردند. نخستین کارخانه کاغذ سازی در قرن ششم توسط چینی ها در سمرقند ساخته شد. و اعراب این هنر به چینی ها آموختن سپس اعراب کارخانه ای در بغداد تأسیس کردند. که در این کارخانه نخستین بار به جای بامبو از پارچه های سفید استفاده می شد.نخستین کارخانه کاغذ اروپا در اسپانیا به وجود آمد. اسپانیایی ها برای تولید خمیر از آسیاب های آبی استفاده نمودند. و کم کم توری سیمی جایگزین توری های بامبو که به وسیله چینی ها به کار می رفت، شد. بعد ها این هنر وارد کشورهایی دیگر نظیر فرانسه و هلند شد.در ایران بعد از کارخانه سمرقند که توسط چینی ها اداره می شد، اولین کارخانه کاغذ سازی در سال ۱۳۲۸ در کهریزک احداث شد.که کاغذ های باطله را برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کرد، بعد از آن تعدادی واحد تولیدی دیگر در سایر نقاط ایران به وجود آمد.

اولین کارخانه مدرن ایران در سال ۱۳۴۹ در «هفت تپه خوزستان» برای تولید کاغذ های تحریر با استفاده از تفاله نیشکر احداث شد. متعاقب آن کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) با استفاده از خمیر های وارداتی و خمیر های داخلی، کاغذ های کرافت و بسته بندی را تولید نمود.

بسته بندی شیشه ای و پلاستیکی

تاریخچه بسته بندی پلاستیکی

توسعه صنعت پلاستیک به سال ۱۸۴۳ برمی گردد.وقتی دکتر Montgomeric جراح آفریقایی گزارش داد که می توان با استفاده از ماده اولیه کائوچو دسته خوبی برای چاقو ساخت. بعد از اینکه شرکت gutta Percha شکل گرفت جوهردان و توپ بیلیارد نیز تهیه گردید.

در رابطه با صنعت بسته بندی با اختراع پلی اتیلن پیشرفت غیر منتظره ای در انگستان رخ داد. در دسامبر ۱۹۳۵ شیمی دان های انگلستان طی واکنشی، تحت فشار زیاد و با تغییر دادن میزان، به ماده جدیدی به نام اتیلن دست یافتند که خواص عایق حرارتی خوبی داشت.سلوفان (به انگلیسی: Cellophane) نوعی کاغذی است نازک و شفاف که از سلولز به دست می‌آید. این محصول نخستین بار در سال ۱۹۲۴ در ایالات متحده به صورت تجاری عرضه شد. و توانست تحول عظیمی در صنعت بسته‌بندی ایجاد کند.

لازم است بدانید سلفون بسته بندی در سه گروه سلفون متالایز، سلفون شفاف و سلفون صدفی تولید می‌شوند.که هر کدام از آن‌ها با توجه به کاربردشان با یکدیگر فرق دارند. برای آشنایی بیشتر با این سه گروه به مقاله کاریرد سلفون بسته بندی مراجعه کنید.

تاریخچه بسته بندی شیشه ای

پیش از اواخر قرن نوزدهم، آب معدنی، سس، ترشی، مربا، و محصولات دیگر که پیش از این به صورت آزاد فروخته می شدند. برای فروش در ظرف های شیشه ای بسته بندی می شدند. امروزه بیش از صدها نوع از اجناس و مواد در بسته بندی شیشه ای و با کیفیت برتر به بازار فروش عرضه می شوند.

البته باید متذکر شد که علم شیشه و شیشه گری در ایران نیز از زمان های قبل بوده و هم اکنون نیز رو به رشد است. به طور کلی باید گفت شیشه ماده ایده آلی برای ظروف بسته بندی و ترکیبی از کارایی، بهداشتی بودن و زیبایی دارد.

بسته بندی فلزی

تاریخچه بسته بندی فلزی

نیاز به بسته بندی بهتر و مقاوم تر منجر به پیدایش و توسه ظروف فلزی گردید. قوطی سازی از زمان ناپلئون شروع شد. برای مدت مدیدی قوطی های کنسرو با دست ساخته می شد. از اوایل قرن بیستم، قوطی های فلزی که شکلی بهداشتی داشت، رواج یافت. و این امکان به وجود آمد که بتوان از تجهیزات سریع تری برای ساخت، پر کردن و بستن درب قوطی های فلزی استفاده نمود.

بسته بندی در دنیایی امروز

نوع بشر از بدو آفرينش ، آنگاه كه موفق به ساخت ادوات و تجهيزات جهت بهبود وضعيت زندگي خود شد. نیازمند بسته بندی جهت انتقال مواد شد. بسته بندي به لحاظ دارابودن ويژگيهاي خاص در زمينه هاي مختلف، فراهم نمودن امكان ذخيره سازي فرآورده هاي گوناگون از جمله مواد غذایي، دسترسي به فنون پاستوريزاسيون در ماندگاری طولانی تر مواد غذایی از اهميت ويژه اي برخوردار شد .صنعت بسته بندي به عنوان يكي از مهمترين و تعيين كننده ترين عوامل موثر عرضه كالا و موفقيت در كسب بازار، هم اكنون تمامي فعاليتهاي توليدي و بازرگاني را در جهان متوجه خود كرده و به عاملي تعيين كننده در موفقيت عرضه كالا و خدمات تبديل شده است.

اهميت صنايع بسته بندي در دنياي امروز و نقش تعيين كننده آن در حفظ و نگهداري، شكيل شدن كالا، سهولت حمل ونقل، طول عمر، استحكام، قيمت تمام شده در حديست كه گاها اهميت آن در جلب مشتري بيش از كيفيت محتوي است.بدين جهت به آن بها داده شده و درنتيجه به پيشرفتهاي بسيار نائل گرديده است. صنعت بسته بندي همانند ساير صنایع در دوران سازندگي به پيشرفت هایي از جمله استفاده از ماشين آلات مدرن رسیده است. ولي متاسفانه صنعت بسته بندی  دارای حلقه هاي مفقوده است. كه باعث ناكاراشدن آن گرديده كه مهمترين آن شايد عدم توجه لازم به آموزش، تحقيقات، نوآوري و اختصاص بودجه دولتی باشد.

کلام آخر

در این مقاله به اهمیت بسته بندی از گذشته تا امروز و تاریخچه بسته بندی پرداختیم. امروزه صنعت بسته بندی تبدیل به یک تکنولوژی قدرتمند شده است.صنعت بسته بندي همانند ساير صنایع در دوران سازندگي به پيشرفت هایي از جمله استفاده از ماشين آلات مدرن رسیده است. اگر در هر کدام از صنایع خوراکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی فعالیت می کنید، صنایع بسته بندی گواتر کنترل با برند (GCPACk) را درکنار خود بدانید تا برای رسیدن به ” تولید بهتر” با هم بکوشیم. هم اکنون با ما تماس بگیرید.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با دو دهه تجربه، بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه می باشد.
برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

چاپ بسته بندی

دانستنی های حیاتی چاپ بسته بندی | گواتر کنترل

طرح و چاپ بسته بندی مواد غذایی که مصرف می‌کنی، چقدر در نتیجه انتخاب شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *