بسته بندی شیشه ای | گواتر کنترل

بسته بندی شیشه ای
اهمیت بسته بندی انواع مواد غذایی در سراسر جهان بر هیچ کس پوشیده نیست. بسته بندی شیشه ای یکی از بهداشتی‌ترین و در عین حال زیباترین بسته بندی ها می باشد که در کارخانجات تولید مواد غذایی و دارویی کاربرد فراوان دارد. امروزه هیچ کس به دنبال خریدهای فله ای و غیر بهداشتی نیست و یک جعبه شیک و مشتری پسند در واقع خیل عظیمی از مشتریان را به سمت محصول می کشاند. صنایع غذایی یک صنعت حساس و پر چالش است و یک محصول از زمان تولید تا عرضه، مراحل و پروسه های مختلفی را پشت سر می گذارد تا به دست مشتری برسد.

هر شرکتی برای اینکه محصول خود را به افراد بشناساند نیاز به یک بسته بندی با قابلیت چاپ دارد. تنوع بسته بندی برای محصولات غذایی زیاد است اما بعضی از محصولات را نمی توان با بسته بندی کارتنی یا سلفونی روانه بازار کرد. مثلا ترشیجات، انواع مربا، مایعات وغیره جزء محصولاتی هستند که باید در بسته بندی شیشه ای روانه بازار شوند. بسته بندی شیشه ای در انواع مدل های ساده و فانتزی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است استفاده از شیشه بخصوص نوع فانتزی آن تا حدودی بر روی قیمت تاثیر بگذارد اما به دلیل بهداشتی بودن و زیبایی قطعا تمام هزینه های اضافی را پوشش می دهد و بازار فروش نسبتا بالایی خواهد داشت.

تاریخچه بسته بندی شیشه ای

بسته بندی شیشه ای یکی از انواع بسته بندی ها می باشد که از گذشته تاکنون وجود داشته است و در تمام دهه ها صنایع ساخت شیشه اهمیت زیادی داشته اند. بطری های شیشه ای در صنایع غذایی به عنوان مناسب ترین و بهداشتی ترین شیوه بسته بندی به حساب می آید‌ چون هر ماده غذایی که داخل این ظروف قرار داده شود واکنش شیمیایی ایجاد نمی کند و خنثی هستند و غیر قابل نفوذ بودن و فاقد بو بودن آن ها، برای بیشتر کارخانجات یک آپشن فوق العاده محسوب می شود. این ظروف تنوع بالایی دارند و در رنگها، شکل ها و اندازه های مختلف تولید می شوند.

امروزه صنایع می توانند اندازه و شکل های سفارشی خود را به تولیدات این ظروف بدهند و بسته بندی خود را متمایزتر عرضه کنند. استفاده از شیشه امکان مشاهده محتویات آن را به مشتری می دهد و در فروشگاههای  زنجیره ای سرعت عمل مشتریان برای انتخاب را بالا می برند. نکته مهم دیگر این است که عملیات چاپ مشخصات محصول به صورت برچسب را دارند و قابل بازیافت هم هستند.

بسته بندی شیشه ای

مزایای بسته بندی شیشه ای

 بسته بندی شیشه ای فرآیندی حساس تری نسبت به سایر بسته بندی ها دارد. به طور کلی جلوه و تصویری زیبا از مواد غذایی در آشپزخانه برای تمامی افراد اهمیت دارد. این ظروف با شفافیتی که دارند ظاهر زیبایی به بسته های مواد غذایی می دهند و تا پایان مواد و حتی بعد از آن هم همراه شما هستند و پس از استفاده در نگهداری سایر مواد در آشپزخانه کاربرد دارند. ساختار شیشه به نحوی است که به هیچ وجه عوامل مسمومیت زا قدرت نفوذ به داخل آن را ندارند. ماندگاری مواد در این گونه ظروف بیشتر است و به راحتی در کابینت ها می توانید بدون باز کردن بسته، مواد مورد نظر خود را پیدا کنید.

معایب بسته بندی شیشه ای

از مهمترین و شاید رایج ترین معایبی که برای بسته بندی شیشه ای وجود دارد حساس بودن به شوک های حرارتی و عوامل خارجی می باشد که درصد شکستن آن را بالا برده است. از دیگر معایب این ظروف وزن بالای آن ها می باشد که در مراحل حمل و نقل ممکن است شامل هزینه های بیشتری شود. در پاره ای از مواقع هم امکان شکستن قسمتی از ظرف و وارد شدن آن به داخل مواد غذایی وجود دارد. البته اگر احتیاط های لازم در مراحل بسته بندی  اعمال شود، تمام این معایب به حداقل می رسد.

بسته بندی شیشه ای

انواع بسته بندی شیشه ای

بسته بندی شیشه ای با توجه به نوع کاربری که دارند باید ویژگی های مختص به خود را داشته باشند. خود شیشه حالت خنثی دارد اما درب شیشه ممکن است به مواد غذایی داخل آن واکنش نشان دهد پس حتما باید درب ظرف را با توجه به نوع مواد داخل آن انتخاب کرد. طراحی این بسته بندی می تواند به نحوی باشد که بر روی نقاله ها از سرعت و پایداری بالایی برخوردار باشد. فرآیند بسته بندی با استفاده از ظروف آسان است.

ظروف بسته بندی شیشه ای با توجه به ویژگی هایی از قبیل اندازه دهانه و سایز محفظه ها تقسیم بندی می شوند. این ظروف در دو نوع کلی جار و بطری وجود دارند. جار به شیشه های گفته می شود که دهانه بزرگتری دارند و برای بسته بندی انواع مواد غذایی نظیر غذای کودک، شیر خشک، عسل، مربا، سس مایونز، ترشی ها و بسته بندی قهوه مورد استفاده قرار می گیرد. برای درپوش این شیشه ها اغلب از درب های پلاستیکی و فلزی استفاده می شود. در پوش‌ها پلاستیکی بیشتر از جنس فنل فرمالدئید و یا یکی از ترموپلاستیک‌ها نظیر پلی اتیلن هستند و درپوش های فلزی از جنس ورق‌های قلع اندود، آلومینیوم یا آلیاژ‌ هستند که در تماس با مواد غذایی واکنش منفی ایجاد نمی کنند.


مدل دیگر ظرفهای شیشه ای، بطری ها هستند. این ظروف با دهانه ای باریکتر و اندازه ای کوچکتر نسبت به جار می باشند. در بسته بندی آبلیمو، عرقیات، روغن، ادویه جات، عصاره های مختلف، نوشابه های انرژی زا و غیره از این بطری ها استفاده می شود. ضمنا هر ظرفی که طراحی می شود با هدف خاصی تولید می شود.


کلام آخر

باید در تهیه انواع جار و بطری از مواد اولیه با کیفیت استفاده شود. دستگاه های تولید این ظروف کاملا تخصصی هستند مثلا برای ساخت شیشه های دارو از دستگاه های تخصصی استفاده می شود. در خط تولید این بسته بندی ها انواع دستگاه ها کاربرد دارند که به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک عمل می کنند. از آنجا که شیشه ها بیشتر برای دو صنعت غذا و دارو کاربرد دارند پس لازم است دستگاه های مورد استفاده در این حوزه کاملا استاندارد و با کیفیت باشند تا محصول نهایی بدون هیچ گونه افت کیفیتی به دست مشتری برسد.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل  با برند (GCPACk) با دو دهه فعالیت در حوزه بسته بندی، آماده پاسخگویی به نیاز های بسته بندی شما عزیزان می باشد.


برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

بازیافت پلاستیک

آشنایی با مراحل بازیافت پلاستیک | گواتر کنترل

با افزایش جمعیت و استفاده روزافزون از کیسه پلاستیک اهمیت بازیافت پلاستیک دو چندان می …