کنسرو خود گرم شونده | گواتر کنترل

کنسرو خود گرم شونده

تا به حال کنسرو خود گرم شونده خورده اید؟ از گذشته تاکنون خوردن غذای گرم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. اما این امکان برای بیشتر افراد در موقعیت های مختلف امکان پذیر نیست. از آنجا که تمام صنایع در طول دهه های مختلف تغییر و تحول های بسیاری داشته اند. صنعت بسته بندی هم از این قافله عقب نمانده و شگردی عظیم را برای صنایع غذایی به ارمغان آورده است. نسل جدید بسته بندی مواد غذایی توانسته است در مدت زمان کوتاهی بسته مواد غذایی را گرم و یا سرد کند.

شاید بسته بندی کنسرو خود گرم شونده برای شما کمی خارج از باور باشد .چون با نحوه انجام این عمل آشنایی ندارید. این عمل چندین سال است که در بسته بندی محصولات کنسروی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است .و افراد در کمترین زمان ممکن بدون هیچ گونه وسایل حرارتی می توانند غذای خود را گرم و آن را مصرف کنند. شاید تصور کنید که کنسروهای خود گرم شونده به دلیل بسته بندی خاص قیمت بالایی دارند. اما از آنجا که هیچ سیستم گرم شونده ای تعبیه نشده و نیازی به باتری و برق برای ایجاد حرارت نیست و همچنین مواد شیمیایی این واکنش، قیمت پایینی دارند. پس نگران قیمت نباشید برای سربازان، کوهنوردان،فضانوردان سیستم خود گرم شونده، بسیار موثر و در عین حال کاربردی است.

نحوه عملکرد کنسرو


عمل گرم شدن در این کنسروها بر پایه واکنش هایی شیمیایی گرمازایا اگزوترمیک است. این انرژی از مواد شیمیایی موجود بین دو لایه بدنه کنسرو تامین می شود.

واکنش اگزوترمیک چیست؟ واکنش اگزوترمیک، واکنش شیمیایی است که انرژی رابه حالت گرما آزاد می کند.در گذشته غذاهای کنسروی می بایست حدود ۲۰ دقیقه در آب جوشانده می شدند تا آماده مصرف شوند. اما قوطی های خود گرم شونده با واکنش های فعالی که در ترکیبات خود دارند. گرمای زیادی تولید می کنند و این گرما موجب گرم شدن غذای کنسروی می شود. این کنسروها فقط مختص غذا نمی باشد بلکه می توان برای انواع نوشیدنی های گرم هم استفاده کرد. وقتی در ارتفاعات هوس نوشیدن قهوه، شیر کاکائو، نسکافه را دارید، کافیست قوطی نوشیدنی را تکان دهید و در عرض چند دقیقه نوشیدنی گرم خود را نوش جان کنید.

بیشتر افرادی که با ترکیبات و واکنش های گرم شونده آگاهی کافی را ندارند. امکان دارد تصور کنند که این واکنش ها ممکن است گاز تولید کنند و بر روی طعم و کیفیت مواد غذایی داخل کنسرو تاثیر منفی بگذارد. موادی که برای واکنش در این بسته بندی های کنسروی استفاده می شود. هیچ گونه گازی تولید نمی کنند که در محفظه ای جداگانه این واکنش انجام می شود. پس می توانید، اطمینان پیدا کنید که هیچ گونه تاثیری بر روی مواد غذایی ندارد.

کنسرو خود گرم شونده

همانطور که گفتیم منبع حرارتی در کنسرو خود گرم شونده واکنش گرمازا است. مصرف کننده زمانی که قوطی های خود گرم شونده را خریداری می کند، معمولا بر روی آن ها طریقه ی فعال شدن واکنش درج شده است. در بیشتر موارد فشار دادن انتهای قوطی باعث فعال شدن واکنش می شود و در بعضی از نمونه ها دکمه ای تعبیه شده است که با فشار دادن آن به تدریج واکنش فعال می شود و غذا شروع به گرم شدن می کند.

معمولا این قوطی ها و کنسروها از سه محفظه جداگانه ساخته شده اند که در محفظه اصلی غذا یا نوشیدنی وجود دارد و در محفظه ی دیگر آب و کلسیم اکسید وجود دارد. زمانی که مشتری انتهای کنسرو را فشار می دهد آب و کلسیم اکسید با هم ترکیب می شوند و نتیجه آن تولید حرارت و گرما است و این واکنش به تدریج باعث می شود تا مواد غذایی به دمایی حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد برسند.

در برخی از کنسروهای خود گرم شونده به جای استفاده از کلسیم اکسید، از سولفات مس یا روی استفاده می کنند. به طور کلی هر کدام از این ترکیبات که به کار گرفته شود، واکنش انجام شده هیچ گونه گاز یا بویی تولید نمی کند.

زمان مصرف کنسرو خود گرم شونده

واکنش هایی که در کنسرو خود گرم شونده انجام می شوند قادر هستند تا غذای داخل بسته بندی را تا حدود ۵۰ درجه سانتی گراد گرم کنند. پس نباید از این واکنش ها انتظار بیشتری داشت. زمانی که واکنش فعال می شود هیچ راه برگشتی وجود ندارد. چون، این واکنش لحظه ای می باشد و با زدن دکمه با فشار دادن قوطی کلسیم اکسید و آب باهم ترکیب می شوند. و امکان متوقف کردن واکنش و به تاخیر انداختن آن به هیچ وجه وجود ندارد.
پس از اینکه واکنش فعال شد ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان لازم است تا محتویات داخل قوطی کنسرو گرم شود، پس انتظار نداشته باشید بلافاصله پس از واکنش غذای خود را مصرف کنید.

کنسرو خود گرم شونده

سازندگان کنسرو خود گرم شونده

در چند دهه ی اخیر بسته بندی مواد غذایی تکنولوژی های مختلفی را به خود دیده اند. به طوریکه این صنعت توانسته است از قوطی ها و کنسروهای خود گرم شونده ی خود رونمایی کند. و مشکلات افرادی که در شرایط خاص به اجاق گاز یا منبع حرارتی دسترسی ندارند را حل کند.

محبوبیت این محصول در کشورهای پر جمعیتی چون ژاپن بیشتر است. امروزه شرکت های زیادی بسته بندی محصولات کنسروی خود را این گونه انجام می دهند. اما در این بین چند شرکت به صورت حرفه ای در این زمینه فعال هستند .که یکی از این شرکت ها، شرکت کیتا سانگوی(kita sangyo co) که بیش از ۴ دهه فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته است چیزی بالغ بر ۴۰ میلیون کنسرو خود گرم شونده تولید کند.

شرکت دیگری که محصولات و کنسروهای خود گرم شونده خود را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرده است و توانسته است در این بازارها جایگاه پرقدرتی پیدا کند. شرکت نستله انگلستان است که محصولات با کیفیتی را تولید و عرضه کرده است.

کلام آخر

کنسرو خود گرم شونده در واقع نوعی از بسته بندی فعال ماده غذایی است که قادر به حرارت دهی ماده غذایی بدون نیاز به استفاده از منبع خارجی است.در بعضی شرایط افراد امکانات لازم برای تولید حرارت و گرما را ندارند. مثلا در شرایط کوهنوردان یا فضانوردان تولید حرارت ممکن نیست از این رو، بسته بندی های خود گرم شونده راحترین راه حل در این شرایط است. امروزه کنسرو خود گرم شونده با یک واکنش شیمیایی محتویات داخل کنسرو را برای شما گرم و آماده مصرف می کنند. این واکنش تاثیر منفی بر روی طعم و بافت محتویات داخل کنسرو ندارد. پس برای مواقعی که هیچ دسترسی به حرارت نیست یک گزینه ی خوب و ایده آل است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای اطلاعات بیشتر در حوزه بسته بندی به وب سایت گواتر کنترل مراجعه نمایید.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با دو دهه تجربه، بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه می باشد.
برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

بسته بندی روغن

نکات طلایی در بسته بندی روغن | گواتر کنترل

روغن‌ها از مواد خوراکی پرمصرف در سراسر جهان هستندو بستگی به نوع مصرف آن انواع …