کاربرد سلفون بسته بندی | گواتر کنترل

 
سلفون بسته بندی


کاربرد سلفون بسته بندی چیست؟ بسته بندی به محافظی اطلاق می شود که به کمک آن سلامت کالای بسته بندی شده پس از تولید تا مرحله مصرف حفظ می شود. به پلاستیک‌هایی که بر پایه پروپیلن  POP ساخته و برای بسته بندی استفاده می‌شوند، فیلم یا نایلون شیرینگ می‌گویند. در این مقاله با انواع سلفون بسته بندی آشنا خواهید شد و در انتها می توانید برای بسته بندی محصولات خود مناسب ترین نایلون را انتخاب کنید.


سلفون بسته بندی و
 اهمیت بسته بندی مواد غذایی

صنایع بسته بندی وظیفه بزرگی را در ماندگاری، حفاظت، نگهداری، سهولت و حفظ دوام طی حمل و نقل و انتقال کلیه محصولات صنعتی و کشاورزی به عهده دارند. بسته بندی افزون بر این حفاظت ، نقش دیگری نیز بر عهده دارد و آن شناساندن کالا به خریدار است. بسته بندی مانند پل ارتباطی میان خریدار و کالاست که به وسیله نمایش مناسب و جذاب کالا، به آن شخصیت می دهد.در ضمن بسته بندی مناسب و شکیل در بازاریابی و جلب رضایت مشتری نقش بسزایی ایفا می کند که این موضوع هم در بازار داخلی و هم در امر صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از سوی دیگر بسته‌بندی به مثابه یک فرهنگ بومی یا ملی و اقلیمی سیستمی است که از سویی موجبات ایجاد ارتباط بین تولید کننده و توزیع کننده را فراهم می ‌آورد. و از سوی دیگر بین آن دو و مصرف کننده ارتباط منظم و قابل اطمینانی برقرار می ‌کند. پس از تولید هر محصول، جهت سالم رساندن آن به بازار مصرف و عرضه آن به مشتری به یک بسته بندی مناسب نیاز است. این مسئله به دلایل زیر برای تولیدکنندگان محصولات غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۱- تنوع محصولات غذایی: مواد غذایی طیف گسترده ای از اقلام خوراکی را شامل می شوند. که از جمله آن ها می توان به لبنیات، آجیل و خشکبار، گوشت و مرغ، میوه و تره بار، و تنقلات مختلف مثل شکلات، شیرینی، چیپس، پفک و… اشاره کرد. تنوع و گوناگونی اقلام غذایی به معنی تنوع و گوناگونی در شرایط نگهداری آن هاست. این مسئله باعث می شود تا برای هر نوع ماده غذایی به بسته بندی منحصر به فرد و متناسب با آن نیاز داشته باشیم.

۲- حساس بودن شرایط نگهداری: مواد خوراکی را معمولا نمی توان برای مدت طولانی نگهداری کرد، چرا که تاریخ مصرف محدودی داشته که بعد از گذشتن آن زمان دچار فساد می شوند. اما گاهی اوقات بسته بندی نامناسب باعث می شود که مواد غذایی حتی خیلی زودتر از آن چه که باید خراب شوند. بسته بندی نامناسب با عبور هوا و رطوبت به داخل محصول منجر به فساد پیش از موعد آن می شود. در نتیجه، بسته بندی مواد غذایی باید به گونه ای باشد که از زود فاسد شدن آن ها جلوگیری کرده و تا حد ممکن طول عمر و مدت زمان نگهداری را افزایش دهد. به عنوان مثال، نفوذ رطوبت به داخل زیتون و خیارشور موجب کپک زدگی آن ها می شود که در صورت درست وکیوم شدن می توان از این امر جلوگیری کرد.

۳- نقش بسته بندی بر سلامت انسان: مواد غذایی به طور مستقیم با بسته بندی خود تماس دارند. بنابراین، اگر در تولید بسته بندی آن ها از مواد اولیه بهداشتی استفاده نشود. ماده غذایی به راحتی به انواع میکروب و باکتری آلوده خواهد شد. بدیهی است که سلامتی افراد جامعه در صورت مصرف غذاهای آلوده به خطر می افتد که نتیجه آن شیوع ویروس ها و امراض گوناگون در سطح جامعه خواهد بود.

کاربرد سلفون بسته بندی چیست؟

کاربرد سلفون بسته بندی

سلوفان (به انگلیسی: Cellophane) نوعی کاغذی است نازک و شفاف که از سلولز به دست می‌آید. این محصول نخستین بار در سال ۱۹۲۴ در ایالات متحده به صورت تجاری عرضه شد و توانست تحول عظیمی در صنعت بسته‌بندی ایجاد کند.

سلوفان به مرور زمان به سلفون تغییر کرد و امروزه با این نام شناخته میشود. ایده اولیه این محصول به سال ۱۹۰۸ در فرانسه برمی گردد. زمانی که جکوئیس برندربرگ در رستورانی نشسته بود و متوجه ریختن نوشیدنی شخصی بر روی میز و ناراحتی او شد. پس از این ماجرا او تصمیم گرفت تا محافظ یا پوششی درست کند که مانع جذب مایعات شود.وی به پشتوانه دانش و امکاناتی که از کارکردن در یک شرکت فرانسوی نساجی ( Blanchisserie et Teinturerie de Thaon ) داشت در ابتدا توانست با طراحی سیستمی و استفاده از الیاف ویسکوزی پودر ضد آب را روی پارچه اسپری کند، با این کار اولین فیلم ویسکوزی تولید شد.

این تلاش چندان رضایت بخش نبود چرا که این فیلم بسیار سفت بود و به راحتی از چارچه جدا میشد.این شرکت طی ۱۰ سال تلاش توانست فیلمهای پلیمری که جکوئیس ایده آن را داده بود بهبود ببخشد ،آنها با افزودن گلیسیرین سعی کردند تا محصول خود را نرم تر کنند .سرانجام در سال ۱۹۱۲ جکوئیس توانست اولین ماشین ساخت فیلم های سلفونی را وارد خط تولید شرکت کند. سلوفان از ترکیب دو واژه سلولز و دیافین به معنی شفاف گرفته شده است.

لازم است بدانید سلفون بسته بندی در سه گروه سلفون متالایز، سلفون شفاف و سلفون صدفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها با توجه به کاربردشان با یکدیگر فرق دارند.
۱-سلفون متالایز:برای بسته‌بندی مواد غذایی همچون چیپس و پفک که با برخورد با آفتاب فاسد می‌شوند. از سلفون بسته بندی متالایز استفاده می‌کنند. آلومینیوم موجود در سلفون بسته بندی متالایز باعث می‌شود در اثر برخورد با آفتاب، مواد داخل بسته فاسد نشوند.
۲-سلفون شفاف:اما در بسته‌بندی‌ هایی همچون ماکارونی که حتی اگر در معرض نور خورشید هم قرار بگیرند.مشکلی پیش نخواهد آمد و فاسد نمی‌شوند، از سلفون بسته بندی شفاف استفاده می‌کنند. استفاده از سلفون بسته بندی شفاف باعث می‌شود محصول به خوبی دید شود. و مشتری بتواند محصول راببیند، از طرفی، یکی از ویژگی‌های بارز سلفون شفاف، هزینه‌ی مناسب آن می‌باشد که برای عموم مردم به صرفه است. سلفون بسته بندی مخصوص دستگاه شیرینگ پک جزو این دسته می باشد.
۳-سلفون صدفی: کاربرد سلفون صدفی هم برای آن دسته از مواد غذایی می‌باشد.که برای سالم ماندن نیازمند سرما هستند و باید در سردخانه‌ها نگهداری شوند.

نایلون استرچ پالت

نایلون استرچ پالت

منظور از نایلون یا فیلم بسته بندی پالت ، نایلونی ساخته شده از مواد پلی اتیلن است که برای محافظت از گرد و غبار و عوامل خارجی دور تا دور محصول کشیده می شود. این نایلون به علت خاصیت کشسانی اش، به طور معمول چاپ روی آن انجام نمی شود زیرا باعث دفرمه شدن تصویر چاپ شده می شود .نایلون استرچ پالت یکی از پرمصرف ترین نایلون های بسته بندی در انواع صنایع و کارخانجات می باشد. 

مزایایی نایلون استرچ پالت : خاصیت کششی بسیار بالا، چسبندگی و شفافیت زیاد، جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و رطوب، ماندگاری زیاد کالا، کم شدن هزینه حمل و نقل و افزایش راندمان صنعت، کمک به حفظ چینش محصولات


نایلون استرچ به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از دستی و ماشینی.
دستی: این نوع از بسته بندی به روش سنتی معروف است.که باعث پایین آمدن راندمان و بالا رفتن هزینه ها به علت نیروی انسانی می شود.
ماشینی: بسته بندی محصولات با رول ماشینی باعث بازده گسترده و اقتصادی می شود. این نوع از بسته بندی استرچ تماما توسط دستگاه استرچ پالت انجام می شود و هیچ نیروی انسانی در آن دخالت ندارد.

برای کسب اطلاع از قیمت دستگاه استرچ پالت صفحه گردان گواتر کنترل با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴تماس بگیرید

 

سلفون شرینک

نایلون شیرینگ

به پلاستیک‌هایی که بر پایه پروپیلن مخفف POPساخته می‌شوند، فیلم یا نایلون شیرینگ می‌گویند. این مواد پس از خروج مذاب از قالب دستگاه به کمک آب سرد، شکل می‌گیرند. نایلون شیرینگ به خاطر اینکه در دمای محیط در حالت شیشه‌ای قرار دارند، رفتاری شکننده و مستحکم از خود نشان می‌دهند. آنها در دمای ذوب بالاتری نسبت به نایلون و نایلکس ساخته شده اند و استحکام بالاتری دارند.

از قدیم سلفون برای بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفته و جایگاه ویژه‌ای را برای خود حفظ کرده است. برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا سلفون به صورت تجاری تولید و عرضه شد. و موجب ایجاد تحول عظیمی در صنعت بسته بندی شد. در امریکا به هر نوع پلاستیک شفافی که حتی از سلولز هم درست نشود سلفون می گویند.

در واقع سلفون بسته بندی به دلیل اینکه از لحاظ بهداشتی اهمیت بسیاری دارند. غالبا برای بسته‌بندی دارو و بسته بندی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علت رد نشدن هوا از نایلون شیرینگ و حفظ تازگی و طراوات محصول این نوع از نایلون برای مواد غذایی مانند بسته بندی گوشت و مرغ، ماهی، قارچ، میوه، سبزی و…. مناسب می باشد. به علت بسته بندی مواد غذایی و حفظ بهداشت و سلامت باید برای تهیه نایلون یا سلفون بسته بندی آن از مواد اولیه نو استفاده شود.

یکی از مصرفی ترین نوع های پلاستیک برای بسته بندی های صنعتی و پخش عمده نایلون شیرینگ حرارتی است. فیلم  یا نایلون شیرینگ با قرار گرفتن در حرارت به دور محصول مورد نظر جمع شده و باعث سهولت در حمل و نقل و مواردی بهداشتی می شود. یکی از بهترین مثال های مفهومی برای شیرینگ می توان به بسته بندی های ۶ تایی نوشابه ، دلستر ، آب معدنی و دیگر مایعات اشاره کرد.

هیچ محدودیتی در رنگ پایه برای تولید فیلم شیرینگ وجود ندارد. و می توان به جای نایلون شیرینگ شفاف از نمونه های پایه رنگی استفاده کرد. که همراه با چاپ یک ظاهر بسیار جذاب به خود خواهد گرفت. برای خلق ظاهر جذاب و شیک برای بسته بندی محصولات شیرینگ شده خود می توانید از پایه رنگی همراه با چاپ استفاده کنید ، که باعث افزایش راندمان فروش و تبلیغات محصول نهایی می شود، زیرا ظاهری جذاب تاثیر مستقیم در فروش محصول در فروشگاه های مواد غذایی دارد.

برای کسب اطلاع از قیمت دستگاه شیرینگ گواتر کنترل با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

 

ویژگی‌های نایلون شیرینگ

۱-شفافیت بسیار مناسب بسته‌ بندی‌های سلفون: در فرآیند تولید نایلون شیرینگ بعد ‌از آنکه مواد در کسودر و ماردون به شکل خمیری و مذاب در می‌آیند، پس از خروج از قالب،به‌ کمک آب، افت حرارتی بالایی پیدا می‌کنند. این تغییر دمای بسیار سریع باعث می‌شود که کیسه‌های سلفونی تولیدی دارای شفافیت و درخشندگی بالایی باشند. ازاین ‌رو بسیاری از شرکت‌های تولیدی به‌منظور بسته‌ بندی محصولات خود از سلفون بسته بندی استفاده می‌کنند چراکه باعث درخشش اجناس می‌شود.

۲-دوخت پذیری بسیار مقاوم:در صنایع بسته‌بندی نیاز می‌باشد پس آن‌که محصول مورد نظر بسته شد، هوای موجود در آن به‌صورت کامل تخلیه گردد. در این نوع بسته‌بندی، به دلیل اینکه در کیسه خلأ ایجاد می‌شود معمولاً کیسه‌های از قسمت دوخت دچار آسیب می‌شود. اما سلفون بسته بندی  به دلیل دوخت پذیری مقاوم خود قادر است در برابر فشار ناشی از مکش هوا به‌خوبی مقاومت کند. از طرفی دستگاه‌ های بسته بندی مدرن قادراند متناسب با نیاز مشتری، محصول را در انواع تک دوخت، دو دوخت و دوخت پهن عرضه نمایید.

۳-مقاومت در برابر حرارت‌های بالا:در صنایع بسته‌بندی، حرارت محیط بالا می‌باشد و نیاز به استفاده از جنس مقاوم در برابر حرارت‌های بالا می‌باشد. نایلون مقاومت حرارتی بالایی دارد، ازاین‌ رو صنایعی که در محیط‌ های با دمایی بسیار بالا نیاز به بسته‌بندی دارند، نایلون یا نایلون شیرینگ می‌تواند انتخاب اول این تولیدکنندگان باشد.
۴-قیمت بسیار مناسب بسته‌بندی : امروزه قیمت تمام‌شده هر محصول نقش به سزایی در عرضه کالا به دست مشتریان دارد .اگر نتوانیم کالای موردنظر خود را درست ارزیابی کنیم، هزینه‌های سربار باعث گران شدن و عدم رقابت با تولیدکنندگان می‌گردد. نایلون شیرینگ نسبت به محصولات بسته‌بندی دیگر قیمت بسیار مناسبی دارد. به‌طوری ‌که بسیاری از تولیدکنندگان توانسته‌اند قیمت نهایی کالای خود را کاهش و حجم مشتریان خود را افزایش دهند.

کاربرد نایلون شیرینگ

هنر: محصولات هنری و لوازم التحریر را غالبا در کیسه های نایلونی شفاف و محکمی از سلفون بسته بندی می کنند.

بسته بندی محصولات دخانی: نوعی نایلون های خاص که شفاف و نازک اند برای بسته بندی محصولات دخانی استفاده می شود. این نوع محصولات توسط دستگاه شیرینک پک بسته بندی می شوند.

بسته بندی کادویی و تبلیغاتی: چون سلفون بسته بندی شفافند و در رنگ های متنوعی یافت می شوند برای بسته بندی کادویی و تبلیغاتی بسیار مناسب اند.

جلوگیری از نفوذ گرد و غبار: برای بسته بندی کاورهای CD و DVD ها ازاین نوع پلاستیک استفاده میشود چون از نشستن ذرات گرد و غبار روی محصول جلوگیری می کند.



کلام نهایی

همانطور که گفته شد به پلاستیک‌هایی که بر پایه پروپیلن مخفف POPساخته می‌شوند،فیلم یا نایلون شیرینگ می‌گویندو جزو مصرفی ترین سلفون بسته بندی برای صنایع مختلف می باشد.صنایع بسته بندی وظیفه بزرگی را در ماندگاری، حفاظت، نگهداری و حفظ دوام طی حمل و نقل و انتقال کلیه محصولات صنعتی و کشاورزی به عهده دارند. لذا در این مقاله با سلفون، فیلم استرچ و نایلون شیرینگ آشنا شدیم.

ویژگی ها و کاربرد بسته بندی محصولات با نایلون شیرینگ را نیز بررسی کردیم. در نهایت گفتیم سلفون‌ها به دلیل اینکه از لحاظ بهداشتی مورد تایید هستند برای بسته‌بندی دارو و بسته بندی غذا فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با  با برند (GCPACk) و یک عمر تجربه ،بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه استرچ پالت و دستگاه شیرینگ پک می باشد. ما تکنولوژی روز دنیا را به ارمغان آورده ایم.


برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

بازیافت پلاستیک

آشنایی با مراحل بازیافت پلاستیک | گواتر کنترل

با افزایش جمعیت و استفاده روزافزون از کیسه پلاستیک اهمیت بازیافت پلاستیک دو چندان می …