بسته بندی ادویه | گواتر کنترل

بسته بندی ادویه در شکل ها و جنس های مختلفی انجام می شود اما در تمامی آن ها هدف حفظ ارزش غذایی ادویه ها و عطر و بو و کیفیت آن ها می باشد.در گذشته عطاری ها تمام ادویه جات را به صورت فله ای به فروش می رسانند و هنوز هم این شیوه تا حدودی رایج است. اما زمانی که بحث نقل و انتقال و صادرات باشد دیگر نمی توان به صورت فله ای انواع ادویه ها را جابجا کرد. امروز با کمک دستگاه بسته بندی ادویه این محصول در بسته های سلفونی، بسته های جعبه ای، ظروف پلاستیکی و ظروف شیشه ای عرضه می شود. در زیر به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

بسته بندی ادویه یکی از کسب و کارهایی است که هم به صورت خانگی و هم به صورت صنعتی وجود دارد. ادویه نقش موثری در طعم و رنگ انواع غذاهای ایرانی و خارجی ایفا می کند. با توجه به اینکه ادویه جات به جز صنعت غذا در بحث دارو و پزشکی نیز مفید می باشند به همین دلیل دارای جایگاه ویژه ای هستند. از خواص این چاشنی ها در رنگ سازی، عطر سازی و صنایع بهداشتی نیز استفاده می شود. با توجه به اینکه بیشتر ادویه ها منشاء گیاهی دارند و فرایندهای بسیاری را طی می کنند تا وارد سبد غذایی خانواده ها شوند پس لازم است که روند بسته بندی و آماده سازی به نحوی باشد که این مواد حساس و پودری دچار آلودگی ثانویه نشوند و یک پروسه بهداشتی را طی کنند.

مواد غذایی که به عنوان افزودنی و چاشنی به انواع غذاها اضافه می شود منشاء گیاهی دارند و از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته اند. بسته بندی ادویه جات از زمان برداشت ادویه تا آماده سازی آن یک پروسه ی منظم و اصولی است. هر محصولی که برای بسته بندی آماده می شود دارای یک قواعد مشخصی است و نمی توان برای تمامی محصولات از یک طرح و جنس ثابت برای بسته بندی استفاده کرد.

دستگاه بسته بندی ادویه ‌جات

بسته بندی ادویه جات در سلفون

رایج ترین شیوه در بسته بندی انواع ادویه‌، مدل سلفونی می باشد. در این مدل بعد از آسیاب کردن و آماده سازی، ادویه مورد نظر با استفاده از دستگاه پرکن پودری در اوزان مشخصی بسته بندی می شود.
گاها در بسته بندی برخی مواد غذایی مثل لازانیا، ادویه جات تک نفره گذاشته می شود تا در پخت از آن استفاده شود. این ادویه ها به صورت ساشه تک نفره هستند و توسط دستگاه پرکن پودری بسته بندی می شوند.

 

دستگاه بسته بندی ادویه (دستگاه پرکن پودری)

دستگاه بسته بندی ادویه تقریبا در دسته ی دستگاه های نیمه صنعتی قرار دارد و عملکرد آن کاملا اتوماتیک می باشد. سلفون مورد نظر که باید به صورت رولی به دستگاه داده شود، این رول توسط دستگاه به شکل پاکت در می آید و و با حرکت ماردون در داخل مخزن استیل، ادویه  داخل سلفون ریخته می شود.امروز صنایع زیادی با دستگاه پرکن پودری عملیات بسته بندی را انجام می دهند. با توجه به اتوماتیک بودن و داشتن صفحه نمایش لمسی به راحتی می توانید وزن بسته ها را تنظیم کنید. اما نکته مهم در حفظ بهداشت مواد غذایی درج دقیق مشخصات، تاریخ تولید و انقضای محصول روی بسته هاست.

دستگاه های تمام اتوماتیک پودری با داشتن متعلقاتی از قبیل سیستم تاریخ زن حرارتی برای درج مشخصات، سیستم فرم پاکت زن جهت پاکتی کردن سلفون و کف دار کردن بسته ها، نوار نقاله و بالابر ماردونی می باشد که همگی نقش پر رنگی در سیستم بسته بندی ادویه جات سلفونی ایفا می کنند.

عملکرد دستگاه پرکن مواد پودری قابل کنترل و پایدار بوده و نگهداری و پشتیبانی آن آسان می باشد. سیستم اندازه گیری دستگاه سیستم چرخشی حلزونی است لذا تغذیه دستگاه بوسیله میله کشنده چرخشی یا حلزونی و فناوری کنترل ریزپردازنده برای رمز نگاری انجام می شود که یکی از مهمترین امکانات فنی دستگاه است. هم چنین تمامی امکانات رمز نگاری و عملکرد کنترلی در یک دستگاه جمع شده است.

عملکرد دستگاه پرکن مواد پودری قابل انعطاف، بی سر و صدا، پایدار، سریع دوز با دقت بالا می باشد. میزان دقت در بسته بندی تا ۱۰۰ گرم بین ۵/۰ تا ۱ گرم خطا، در هر ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم حدود ۵/۰% تا ۱% خطا و در بسته بندی بیش از ۱۰۰۰ گرم حدود ۲۵/۰% تا ۵/۰%خطا می باشد. سرعت بسته بندی۱۰ تا ۵۰ بسته در دقیقه است.

دستگاه بسته بندی ادویه ‌جات

بسته بندی ادویه‌ در جعبه

به صرفه بودن کارتن و جعبه برای بسته بندی ادویه‌ یکی از دلایلی است که صنایع آن را جایگزین قوطی های پلاستیکی و شیشه ای می کنند. بسته بندی های کارتنی قابلیت چاپ و طراحی را دارند و می تواند طرح های سفارشی را بر روی آن ها چاپ کرد.

حتی خود جعبه هم در اشکال مختلفی تولید می شود. در این گونه بسته بندی، محصول ابتدا در یک بسته سلفونی ساده گذاشته می شود و سپس داخل جعبه قرار می گیرد و تمام مشخصات، ویژگی ها، تاریخ و … به صورت چاپی روی کارتن زده می شود.بسته بندی انواع ادویه های سالم و آسیاب شده با کارتن از ورود میکرو ارگانیسم ها، هوا، رطوبت و سموم جلوگیری می کند و در حین جابجایی از وارد شدن ضربه و صدمه به محصول جلوگیری می کند.

زمانی که شما یک بسته بندی کارتنی را در یک فروشگاه می بینید لزومی ندارد که بسته را باز کنید تا از محتویات داخل خبردار شوید چون ابزارهای چاپ و طراحی این امکان را به صنایع بسته بندی داده است که با چاپ های اختصاصی محصول را معرفی کنند و این مهم در بازاریابی و فروش نقش به سزایی ایفا کنند.

دستگاه بسته بندی ادویه ‌جات

بسته بندی ادویه  در ظروف شیشه ای و پلاستیکی

استفاده از بسته بندی شیشه ای مخصوص بسته بندی ادویه‌ و سایر مواد غذایی قدمتی تاریخی دارند و مزایای که این ظرف بسته بندی به همراه دارد دلیلی بوده که صنایع همچنان از آن استفاده می کنند.‌ با توجه به اینکه شیشه دارای خاصیت بی اثر بودن از لحاظ شیمیایی را دارند و با ادویه جات واکنش شیمیایی انجام نمی دهد،یکی از بهداشتی ترین مورد برای بسته بندی می باشد.

ظروف پلاستیکی امروزه برای ادویه  به شکل های متنوعی طراحی می شوند و به عنوان ظرف جا ادویه هم کاربرد دارند. این بسته بندی سبک است و در مقابل رطوبت و دما مقاوم است. در ساخت این ظروف از پلاستیک درجه یک استفاده می شود و با پک های دوازده تایی یا ۲۴ تایی سلفون کشی و عرضه می شوند. از دستگاه های قوطی پر کن اتوماتیک برای این کار استفاده می شود که قادر است علاوه بر قوطی های پلاستیکی انواع قوطی های فلزی و پت را نیز پر کند و بر روی آن ها مشخصات کامل را چاپ کند.

 

تاریخچه ادویه

با توجه به پیشرفت هایی که در علم پزشکی انجام شده است، مشخص گردیده که ادویه علاوه بر اینکه می تواند مزه غذا را بهبود دهد،بلکه قادر است تا املاح معدنی مورد نیاز بدن را نیز فراهم آورد. منشا بسیاری از ادویه ها از رم و یونان بوده که طبیعتا با توجه به موقعیت جغرافیایی در این مناطق، ادویه های تند کاربرد بیشتری دارند. اگر کمی در تاریخ حرکت نموده و به زمان فعلی نزدیک شویم، می بینیم که در قرون وسطی، غذای های شیرین و ادویه جاتی در این راستا، رواج بیشتری داشته است. مورخین دلیل این امر را جنگ های بیشتر در آن زمان و نیاز بدن به انرژی بیشتر، نسبت می دهند.

وقتی صحبت از قدیمی ترین ادویه ها در جهان می شود، شاید کمتر نام دارچین به ذهن خطور نماید. اما این ادویه پرکاربرد مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می باشد.

دستگاه بسته بندی ادویه ‌جات

خواص ادویه ها

ادویه از دانه (هل، خردل)، میوه (زیره)، ریشه (زنجبیل)، پیاز، برگ (برگ بو) و حتی پوسته خوراکی (دارچین) گیاهان گوناگون تهیه می شود و تفاوت آن با انواع چاشنی ها این است که ادویه را به صورت خشک شده و بیشتر موارد پودر شده مصرف می‌کنند در حالی که چاشنی ها را می‌توان به صورت تازه استفاده کرد به علاوه چاشنی ها لزوما” از گیاهان به دست نمی آیند مانند نمک طعام که یک چاشنی معدنی است.
در زیر با خواص برخی از ادویه ها آشنا خواهید شد.

  • ادویه‌ جات مانند دارچین، فلفل قرمز غنی از آنتی اکسیدان بوده و سوخت و ساز را بالا برده و مانع از تجمع چربی اضافی در بدن می ‌شوند. ادویه‌ جات با ایجاد احساس سیری میل شدید به غذا را کنترل و ظاهر و طعم غذا را بهتر می‌کنند.
  • فلفل سیاه خواص زیادی دارد که می توان به خاصیت جلوگیری از چاقی و مشکلات شکمی اشاره کرد، فلفل سیاه کلسترول را پایین نگه می دارد.
  • زرد چوبه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و کل سیستم ایمنی بدن را حمایت می کند و سلامتی پوست و قلب را هم به دنبال دارد و همچنین برای حفظ وزنمفید است. زردچوبه تنها منبع خوراکی کورکومین است. تاثیر کورکومین موجود در زردچوبه در کاهش درد و التهاب بیش از تاثیر داروی آسپرین و ایبوپروفن و درکاهش سلول های سرطانی بیش از بسیاری از داروها است.
  • خردل به تقویت متابولیسم و سوزاندن چربی کمک می کند
  • زیره گیاهی با طبع گرم است و خاصیت ضد نفخ دارد و سبب هضم آسان غذا، افزایش سوخت و ساز بدن می شود. مصرف زیره در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، می تواند به کاهش وزن کمک کند. زیره ادرار آور است و به دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار کمک می کند.
  • زنجبیل خاصیت دفع سموم را دارد و از آن برای تورم و حالت تهوع استفاده می شود.
  • برگ بو یک طعم و رایحه ای خاص به غذا می بخشد. برگ بو دارای ویتامین های A و C، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است و در درمان بیماری ها مفید است.
  • سماق یک آنتی اکسیدان قوی است و خواص ضد قارچ و ضد میکروب دارد و با علائم پیری و سرطان مبارزه کرده و برای درمان انواع عفونت های قارچی و میکروبی بسیار مفید است.سماق کلسترول و قند را در خون کاهش می دهدو برای افراد مبتلا به دیابت و چاقی مفید است.
  • هل معده را تقویت و نفخ شکم را درمان کرده و سرفه و سرما خوردگی و تب را نیز برطرف می کند. هل، خاصیت ضدعفونی کننده دارد و تقویت کننده میل جنسی است.هل مقوی قلب و اعصاب است و برای درمان بیماری های روده و ریه، کاهش سردرد، درمان تهوع و درمان صرع مفید است.
  • سیر برای دردهای مفصلی و گرفتگی عضلات مفید است. مصرف روزانه ۲ -۳ بوته سیر خام از تورم جلوگیری می کند.
  • گلپر یک ضد قارچ و ضد میکروب قوی است و عفونت های قارچی را درمان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. گلپر خاصیت ضد التهاب دارد و می تواند دردهای مفصلی و آرتریتی را کاهش می دهد.
  • دارچین انرژی‌زا است و برطرف کننده رطوبت بدن است. دارچین عفونت را از بین می‌برد و قاعده‌آور است. دارچین باعث راحت‌تر کردن هضم غذاها میشود. دارچین یکی از مفیدترین ادویه‌ها برای فصول سرد سال است و مصرف آن نیروی جنسی را تقویت می‌کند. این ادویه سرفه و مشکلات تنفسی را برطرف می‌کند و برای بیماری‌های با منشا سردی مفید است.
  • زعفران یک ادویه گران‌ قیمت و بسیار مفید برای سلامتی است. زعفران تقویت کننده قوای جنسی است. مصرف آن موجب تنظیم هورمون‌های زنانه می‌شود و به تقویت قلب کمک می‌کند و برای رفع افسردگی مفید است. این ادویه همه کاره است و با افزایش گردش خون، به عملکرد بدن کمک می‌کند. مصرف آن دیابت را کنترل می‌کند و با خواص آرامبخشی که دارد موجب کاهش استرس می‌شود. زعفران با افزایش قدرت ایمنی بدن، موجب درمان بیماری‌ها و جلوگیری از بروز سرطان می‌شود.

 

کلام آخر

ادویه قسمتی از گیاهان معطر است که به عنوان چاشنی به غذاها اضافه می‌شود. در این مقاله با تاریخچه و خواص ادویه ها، اهمیت بسته بندی ادویه ها، روش ها و انواع دستگاه بسته بندی ادویه جات آشنا شدیم.صنایع بسته بندی گواتر کنترل بهترین مشاوره در پروژه های بسته بندی می باشد. با ما امنیت کالای خود را تضمین کنید.

صنایع بسته بندی گواتر کنترل با دو دهه تجربه، بهترین مشاوره شما برای خرید دستگاه می باشد.
برای کسب اطلاع از قیمت ماشین آلات بسته بندی GCPACK با شماره ۰۹۱۲۱۱۷۳۹۰۴ تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

حتما ببینید

دستگاه بسته بندی

۸نکته مهم قبل از خرید دستگاه بسته بندی | گواتر کنترل

در تمامی صنایع محصول در مرحله نهایی وارد مرحله بسته بندی می شود. این مرحله …